vrijdag 4 februari 2011

Nederlandse Gebarentaal


Sinds kort volg ik een opfriscursus NGT en ben ik elke week bezig met het oefenen van de gebaren, die regelmatig anders zijn dan zoals ik ze 10 jaar geleden heb geleerd. Inmiddels zijn de gebaren gestandaardiseerd en zijn er van elk gebaar minder regionale verschillen.
De grammatica is totaal anders dan de Nederlandse taal en het is erg wennen om de juiste zinsvolgorde te hanteren. Bij elke les corrigeert de docent me als ik weer eens de woorden omdraai. Als wij in het Nederlands bijvoorbeeld zeggen: ik drink een kopje koffie. Dan gebaar je dat als: ik koffie drinken. Of wanneer je in het Nederlands zegt: ik ben dinsdag naar de film geweest. Dan gebaar je dat als: dinsdag ik film geweest gaan ik. Het is erg leerzaam om deze ervaring op te doen en te voelen hoe moeilijk het is om een totaal andere taal met nieuwe taalregels te leren. Hoe lastig moet het wel niet zijn voor mijn cliƫnten om Nederlands te leren terwijl ze communiceren in symbolen en begrippen. Het is als het leren van een andere taal.
Ik heb er bewondering voor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten